Kesäkoulutunnelmia

toukokuuta 27, 2011

Terveisiä kesäkoulusta! Ehdin tänään ekaa kertaa ylipäänsä nettiin, on ollut hyvin täysi ohjelma. Meillä on aamupäivisin aina luentoja ja tähän mennessä myös iltapäivät on olleet aika täyteen buukattuja. Tänään koko iltapäivä on kuitenkin vapaa. Suurin osa lähti käymään Dresdenissä, mutta koska tulin viime yönä TAAS kipeäksi (parasta jee en ees tiedä monesko kerta tänä vuonna), on tässä tietokoneen ääressä istuminen ihan riittävän kova aktiviteetti suuren pääni kanssa. 

Oon ollut viikkoon kovin tyytyväinen tähän mennessä. Luennot on olleet kaikki enemmän tai vähemmän hyviä (pari heikkoa suoritusta on tietenkin mahtunut joukkoon, mutta muun kuvitteleminen oiskin ollut naiivia optimismia), oon oppinut uusia asioita ja ennen kaikkea saanut aika kattavan kokonaiskuvan siitä, mitä kaikkea OLED-maailmassa on käynnissä ja mitkä teemat on erityisen ajankohtaisia. Oon myös tavannut paljon kiinnostavia ihmisiä juuri aloittaneista jatko-opiskelijoista jo pitkän yritys- tai post doc -uran tehneisiin tyyppeihin. Oon ollut tosi kiva olla porukassa, jossa kaikkia yhdistää sama aihe eli nää valot, mutta näkökulmia on tosi monia. On kemistejä, fyysikoita, laitevalmistajien palveluksessa työskenteleviä ja niin edelleen. 

Yks silmään pistävä asia on myös ihmisten kansainvälisyys. Täällä on huomattavan paljon ulkomailla väitöskirjaansa tekeviä tai työskenteleviä ihmisiä, joista osa on muuttanut ulkomaille jo opintojensa alkaessa ja osa vasta töitä/väikkäriä varten. Useat ovat myös vähintäänkin olleet vuoden-pari ulkomailla post-docina ja ehkä palanneet sitten kotimaahansa. En oo siis missään tapauksessa kummajainen kertoessani tulevani maasta x mutta tekeväni väikkäriä tällä hetkellä maassa y.

Oon myös tutustunut muutamaan väikkärinsä just aloittaneeseen jatko-opiskelijaan, joilla on ilokseni samanlaisia ajatuksia ja epäselviä asioita kuin mulla. Tää on ollut tosi kiva kokemus, koska tähän asti oon aika usein miettinyt olevani varmaankin ainoa meidän ryhmässä/yliopistossa/maassa/maailmassa, joka ei vielä tiedä perusasioita a, b ja c. Ollaan jo listattu pari vielä epäselvää asiaa, joita tänään pitäis ehdottomasti kysyä joltain informaatiolähteeltä, joten voidaan molemmat lähteä sunnuntaina tahoillemme hyvillä mielin.

Saattaisit myös pitää näistä

0 kommenttia