Kaunis Schwarzwald

lokakuuta 06, 2015

Seuraa tämän blogin mittakaavalla ihan älytön kuvapläjäys. Olimme nimittäin muutama viikko sitten viikonloppuna ystäväporukalla Bernaussa kaukana Lounais-Saksassa sijaitsevassa Schwarzwaldissa. Alueen nimi tarkoittaa mustaa metsää, ja se juontaa juurensa seudun laajoista havumetsistä. Aivan tuolla ei vielä ylletä Alppien korkeuksiin, mutta me olimme vähän yli tuhannessa metrissä eli kyllä suomalainen jo puhuu vuoristosta. Schwarzwaldin tärkein kaupunki on ihana Freiburg, joka oli kyllä matkan varrella, mutta aikataulutekniset syyt estivät tällä kertaa turistihommat. Vuoristokyliä sen sijaan näkyi senkin edestä!

Schwarzwald on aivan omiaan kaikenlaisille vaelluspuuhille, ja näimmekin tosi paljon patikoijia liikenteessä. Meidän seurueessamme oli sen verran taaperoita, että jätimme kovin sporttiset siirtymät muille, mutta kävimme kyllä käpöttelemässä vuorilla muutamaankin otteeseen. Hyvin sitä päästiin eteenpäin myös rattaiden kanssa! Törmäsimme useaan otteeseen lehmiin, jotka nautiskelivat elämästään vapaana jyrkähköillä vuoristorinteillä.

Maatalouden lisäksi turismi on Schwarzwaldin yksi pääelinkeinoista, ja loma-asuntoja näkyikin tosi paljon. Me majoituimme alueelle tyypillisessä talossa, näitä samanlaisia näkyi paljon joka kylässä. Talo oli iso, ja koko seitsemän perheen porukkamme mahtui sinne hyvin. Saavuimme kaikki vähän eri puolilta Saksaa, ja talon edusta olikin täynnä autoja. Ilman omaa kulkupeliä ihan näin syvälle Schwarzwaldiin ei oikein kannata tulla, sen verran syrjäisiä pikkukylät ovat.

Meillä kävi sään kanssa varsin hyvä tuuri siitä huolimatta, että viime viikkoina on sadellut. Paluumatkalla oli niin mahtavan aurinkoista ja maisemat niin upeat, että piti vielä pysähtyä räpsimään kuvia. Huh, kyllä kelpasi!

Wir waren am Wochenende vor zwei Wochen mit Freunden im Schwarzwald. Es war wirklich sehr, sehr schön, die Gegend ist einfach traumhaft!

Saattaisit myös pitää näistä

4 kommenttia

1. Ihania retkeilymaisemia, ooh... Tosi kaunista seutua!

1. No niinpä! Mä itse asiassa ensin mutisin, että pakkoko oli varata majoitus tälle treffiviikonlopulle näin kaukaa (vajaan neljän tunnin ajomatkan päästä, eli ei nyt puhuttu mistään vuosista kuitenkaan...), mutta eipä kyllä paljon harmittanut enää kun pääsiin perille.

2. Wau, upeaa seutua... Näyttävät nuo Gästehausit olevan täällä Hampurissakin suosittuja. Miehen kanssa kovasti ihmettelemme, että ketkä niitä niin paljon käyttävät, kun tässä meidänkin lähellämme viiden kilometrin sisällä taitaa olla ainakin viisi, jollei enemmän?!

En tiedä oletko nähnyt Sissi- Itävallan keisarinna- elokuvia, mutta minulle tulee näistä kuvistasi mieleen nuo lapsuuden ihanat leffat :)

1. No onhan noita loma-asuntoja eli Gästehauseja tosiaan joka paikassa. Miksipä niitä ei käytettäisi, ovat siis etenkin perheille usein halvempia ja kätevämpiä vaihtoehtoja kuin hotellimajoitus. Saksalaisethan matkustelevat paljon myös maansa sisällä, ja vaikka kolmilapsisen perheen tai ystäväporukan kanssa on varmasti paljon mukavampi majoittua paikassa, jossa on keittiö ja oleskelutilat. Nykyään on toki tätä varten myös airbnb, mutta se on kuitenkin aika marginaalinen vaihtoehto ja mutu-tuntumallani ehkä keskittynyt enemmän pienempiin asuntoihin. Nyt kun aloin miettiä tätä, niin eikö Suomessa ole loma-asuntoja? Ei ehkä ainakaan niin paljon kuin täällä, mutta eipä ole kyllä niin paljon turistejakaan.

Muistan kyllä etäisesti Sissi-leffat, mutta niiden maisemia en! Pitäisi ehkä katsoa niitä taas joskus, muistaakseni tykkäsin kyllä kovasti silloin aikanaan :)