En halua pelätä

joulukuuta 19, 2016

Selailin illan päätteeksi hieman uutisia, kun tieto saapui: joku on ajanut rekalla keskelle joulumarkkinoita Berliinissä. Vielä ei tiedetä kuka tämän teki ja mikä oli syynä - terrori-isku vaiko sittenkin vaikkapa kuskin sairaskohtaus. Tilanne selvennee tässä illan kuluessa.

Muutama päivä sitten uutiskynnyksen ylitti myös Suomessa 12-vuotias poika, joka oli yrittänyt räjäyttää itse tekemänsä pommin allekirjoittanutta huomattavasti lähempänä eli täällä Ludwigshafenin joulumarkkinoilla. Se ei onnistunut, ja poika on nyt tallessa.

Kai tässä voisi antaa epämääräisen tunteen hiipiä vatsanpohjaan ja muuttua peloksi, mutta ihme kyllä se ei tunnu lainkaan todennäköiseltä. Tänä vuonna on tapahtunut muutenkin niin paljon kaikkea, että syytä pohjamudissa lipoviin tunnelmiin ja kunnon maailmantuskaan olisi kyllä. Olen valinnut strategiakseni vähentää uutisten lukemiseen käytettyä aikaa - päätapahtumat on hyvä olla hallussa, muttei mun kyllä tarvitse lukea joka analyysia joka aiheesta - ja jonkinlaisten perspektiivien pitämistä mielessä. Kaikkea voi tässä elämässä sattua, joten katsotaan päivä kerrallaan mitä on tulossa. Epämääräinen pelko ei edesauta mitään, joten sen voi samantien käännyttää jo ovensuulla takaisin tulosuuntaansa. 

Saattaisit myös pitää näistä

4 kommenttia

  1. Hei,
    Multakin aina välillä kysellään, että miten uskallan / pelottaako asua täällä Keski-Euroopassa (viimeksi tänään). Mutta enemmän mua askarrutti aikoinaan Jokelan koulusurma, kuin nyt esim. eiliset Berliinin tapahtumat. Vaikka Berliinissä mulla sentään asuu useitakin ystäviä. Olenko sitten rationalisti, mutta lähestyn (kai..?) asiaa tilastoiden valossa ja uskon, että minulla on suurempi todennäköisyys kuolla/loukkaantua ihan tavallisessa autokolarissa kuin terroristi-iskussa. Enkä minä nyt ole ajatellut alkaa pelätä autolla ajamista.

    Pahoittelen, että kysyn näin arkista / materialistista asiaa tämmöistä aihetta käsittelevässä postauksessa. Mutta. Olen ajatellut pyytää joulupukilta (tänä jouluna...) saumuria ja olisin ollut kiinnostunut kokemuksistasi. Oletko ollut tyytyväinen omaasi? Ostaisitko saman / eri koneen nyt? Onko koneessa jotain turhaa / puuttuvaa / erityisen kätevää..?

    Hyvää joulua sinulle & läheisillesi!
    HannaM

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei tartte pahoitella! :) Mulla on Bernina 1150MDA, johon olen kyllä oikein tyytyväinen. Ostaisin nytkin Berninan, ja varmaan tuon ihan saman mallin. En keksi valittamista! Koneesta ei puutu ainakaan mun mielestä mitään, ja hyvää siinä on tasainen käynti, nätti jälki ja ompeleen säätämisen helppous. Bernina on just tuonut markkinoille uudistetun saumurimalliston (ainakin täällä Saksassa, oletan että myös Suomessa), ja saattaisin ehkä nyt ostaessani katsastaa myös ne. En siksi, että tässä omassani olisi yhtään mitään vikaa, vaan lähinnä siksi että kyllähän uusi ja kiiltävä aina viehättää ;)

      Hyvää joulua myös sinulle!

      Poista
  2. Terrorismi ei ole uusi ilmiö Euroopassa eikä myöskään Saksassa. Siksi en pelkää nytkään vaan elän elämääni, arkeani ja juhlin juhliani Saksassa ja Ludwigshafenissa niin kuin ennenkin. Se on viranomaisten eli poliisin, tuomioistuinten ja tiedustelupalvelun työtä pitää järjestystä yllä, tarkkailla mahdollisia uhkia, huolehtia kaikkien ihmisten eli minun ulkomaalaisenkin turvallisuudesta ja rangaista rikollisia kuten tätäkin Berliinin joukkomurhajaa/ näitä murhaajia, kunhan hänet/heidät ensin otetaan kiinni.(Murha ei vanhene koskaan.) Tämän(kin) terrori-iskun jälkeen viranomaisten tehtävä on analysoida ja opitmoida toimensa. Median työtä puolestaan on sensuroimaton tiedottaminen ja tutkiva journalismi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varsin totta, aivan samat ajatukset on myös mulla.

      Hyvää ja tunnelmallista joulua!

      Poista